Mina favvo-processorer

Motorola 6502
år 1975
Original Odhner
år 1874
Sex binära register
– Ackumulatorn (8 bitar)
– Index-x-registret (8 bitar)
– Index-y-registret (8 bitar)
– Program counter (8 bitar)
– Stackpekaren (8 bitar)
– Statusregistret (8 bitar)
Hastighet: c:a 1,79 MHz
Tre decimala register
– Ackumulatorn (46 bitar)
– Inmatningsregistret (36 bitar)
– Rotationsregistret (30 bitar)
Hastighet: c:a 3 Hz

För en tid sen fick jag en riktig gammal klenod i min hand (se bilden upp till höger). Jag fick ärva en gammal Odhner räknemaskin från min käre svärfar. Modellen är från slutet av 1930-talet men den har i princip funkat likadant sen den första modellen 1874. Detta föranledde mig att som mitt första blogginlägg officiellt lista mina två favoritprocessorer.

En av dessa är åttabitarsprocessorn Motorola 6502 som först så dagens ljus i mitten av 70-talet. Jag hade en gång en Atari 400 med 48 K minne utrustad med en 6502-processor. I slutet på 80-talet höll jag på ganska mycket med assembler-programmering för just denna processor. Motorolaprocessorn hade sex register: ackumulatorn, två indexregister, program counter, stack-pekaren och status-registret. Dessa var åttabitarsregister.

En annan av mina favoritprocessorer är Odhner-processorn från 1870-talet. Den hade visserligen bara tre register: ackumulatorn, inmatningsregistret och rotationsregistret. Men två av registren hade högre kapacitet än dagens 32-bitars processorer. Ackumulatorn på min modell kan hålla 13 decimala siffror vilket motsvarar ungefär 46 binära bitar. Men om Odhnerprocessorn i vissa aspekter tycks överglänsa modernare processorer så har den ett par ganska rejäla nackdelar: en är att den är fantastiskt långsam. 6502:an som satt i min Atari tuffade på med 1,79 miljoner klockcykler per sekund, alltså med 1,79 MHz. Eftersom man måste veva min Odhner för hand så kan man högst komma upp i sisådär två, tre Herz. Sen kan man förstås inte programmera den heller vilket är lite trist… Men, men, man kan inte få allt.

3 thoughts on “Mina favvo-processorer

  1. Odhner-räknemaskinen är förstås ingen MIKRO-processor men jag vågar nog påstå att det är en processor. Den manipulerar/behandlar tal genom att manipulera olika s.k. register. Den kan ju då visserligen inte programmeras och det är förstås en ganska fundamental skillnad. Man jag tror ändå inte att själva programmeringsfunktionen är väsentlig för begreppet ”processor”. Nu känner jag att jag kanske svamlar lite i onödan. Jag ska kolla upp denna fråga lite djupare. Jag återkommer…

  2. Pingback: Världens första dator bootas om efter två tusen år « Gugge Bonds Weblog - Om filosofi, programmering och dadaistisk poesi

Kommentera

