ET phone home – låt din laptop ringa hem och berätta när den blivit stulen

Tanken har slagit mig flera gånger att det vore smart att låta datorn skicka ett litet meddelande och berätta var den är så fort den blir ansluten till internet. På så vis skulle en eventuellt stulen dator kunna avslöja var den befinner sig. Men det visar sig att det finns fler som tänkt på denna idé och det saknas inte kommersiella tillämpningar. För något år sedan läste jag t.ex. om en student i Lund som hade installerat ett sånt s.k. spårningsprogram på sin laptop. Datorn blev stulen och polisen kunde sedan med hjälp av IP-numret som datorn hade skickat iväg gripa tjuven på bar gärning.

Det låter ju smart, eller hur. Varför har inte alla det på sin laptop, undrar man. Jag undersökte marknaden och fann att Dustin Home t.ex. säljer 3-års abbonemang på en produkt som kallas Smart Tracer. Det som fick mig att hicka till var priset: 4595 kr eller 187 kr i månaden! Visserligen så kunde man använda produkten till 5 datorer, men ändå! Vad är det man betalar för? Varför ska man betala 187 kr/mån för att ha en liten process på datorn som då och då skickar några bytes med info till en hemsida. Hutlöst. Jag vill inte betala något alls så varför inte göra ett eget hack. I går kväll skred jag till verket. C Sharp kändes som ett bra val av språk. Det borde vara en lätt match eftersom jag flera gånger tidigare skapat program som utbyter information med hemsidor. En viktig pusselbit fattades dock.

Alla program jag skapat tidigare har man varit tvungen att logga in först för att köra men i det här fallet vore det en väldig fördel om programmet skulle kunna ”ringa hem och skvallra” redan innan någon loggat in på datorn. Hur skulle det gå till? Eftersom jag kör Windows på datorn så ligger lösningen i att packetera programmet som en s.k. Windows Service. En sådan Windows Service kan ställas in att startas ”Automatic” vilket betyder att den startas direkt i samband med datorns uppstart. Ingen användare behöver logga in för att den ska funka. Nu, tjugofyra timmar senare, sitter jag här med min egen färdiga Windows Service som jag kallar ETPhoneHome. Nu är det bara att vänta på att datorn blir stulen så ska tjuvarna få se på andra bullar. Om internetuppkoppling för tillfället skulle saknas så försöker programmet om och om igen ända tills det får kontakt. Denna process är helt osynlig. Ingen märker något.

3 thoughts on “ET phone home – låt din laptop ringa hem och berätta när den blivit stulen

  1. Jättesmart idé! Själv har jag en PowerBook (har förstås kört enbart Macintosh sedan 1993), och med tanke på att alla nya Macar har inbyggt modem för trådlösa nätverk, så borde det vara en självklar funktion.

    Men å andra sidan är det mycket som borde vara självklart på datorer, och som borde ha varit det i decennier, som t.ex. automatisk backup till extern hårddisk. NU har Apple gjort en backuphårddisk med trådlös uppkoppling, och inbyggd automatisk backupfunktion i datorn. Nu. Det borde ha funnits i tio år allra minst.

    Så vi får väl se hur duktiga producenterna är på att svara upp mot ett sådant behov.
    Det kan ju också vara i datortillverkarnas intresse att datorer blir stulna. Det finns försäkringar, och så får tillverkarna sälja några fler datorer.

  2. Hej Hanna. Jo, jag har sett PC Phone Home (det finns faktiskt en Mac Phone home också). Som jag skrev i artikeln så upptäckte jag att det redan fanns flera kommersiella tillämpningar av idén.

    Jag också funderat på att jag skulle lägga upp källkoden men än så länge är den rätt grovhuggen och ganska illa anpassningsbar till olika situationer. Jag sätter upp det på min att-göra-lista 🙂

Kommentera

