Pojkar och flickor – bra på olika sätt?

Min intellektuella varningslampa börjar alltid blinka rött när jag hör påståenden liknande den i rubriken till detta inlägg. Inte sällan ser man resonemang från religiöst håll som ska förklara skillnader i rollfördelning mellan pojkar och flickor eller mellan män och kvinnor som den beskrivs i exempelvis Bibeln eller Koranen. Man hör ofta påståenden som: ”Jo visst är kvinnor lika mycket värda som män men de har en annan roll att spela”. Jag köper inte det. Kor och grisar är också värdefulla och har också en annan roll att spela i samhället.

Det är förstås inte så länge sen,  som den svenska skolan ställde upp vitt skilda mål för pojkar och flickor. En undersökning av skillnaderna mellan flickskolans och läroverkets läroplanskoder i mitten på artonhundratalet erbjuder en både skrämmande och komisk läsning.

Modersmålet – pojkar:

Logik och abstraktion – Grammatik. Korrekt stavning och interpunktion. Dispositionsteknik.

Modersmålet – flickor:

Känsla och fantasi – Korrekt stavning och interpunktion. Talövningar och välläsning. Litteraturhistoria och litteraturläsning.

Historia – pojkar:

Nationell fostran – politisk historia.

Historia – flickor:

Nationell fostran – Kultur- och socialhistoria. Konsthistoria.

Naturvetenskapliga ämnen – pojkar:

Grund för vidare vetenskaplig utbildning – Kemiska formler. Systematiseringar av växter och djur. Fysikaliska lagbundenheter. Forskningsmetoder.

Naturvetenskapliga ämnen – flickor:

Praktisk tillämpning i vardagslivet – Kemi för hushållet. Biologi för hälsoläran. Optik för smakens höjande.

Matematik – pojkar:

Formell bildning, logik och abstraktion – avancerad algebra och differentialkalkyl

Matematik – flickor:

Vardagslivets matematik – De fyra räknasätten. Geometri.

(Källa: Christina Florin & Ulla Johansson, ”Där de härliga lagrarna gro…”, Kristiansstad 1993)

Dessa läroplanskoder kan kännas löjeväckande föråldrade men frågan är om inte idéer som dessa om skillnader mellan pojkars och flickors utbildningsmål ändå lever kvar i olika grupper med religiös motivering.

För egen del har jag inga problem med att acceptera att det finns viktiga biologiska skillnader men de kan aldrig någonsin motivera ett förbiseende av unika individuella skillnader.

Annonser

3 thoughts on “Pojkar och flickor – bra på olika sätt?

  1. Rolig och intressant läroplanskod-klart det finns något som stämmer i den men inte merparten.kvinnor och män är säkert olika men på ett positivt sätt-sen beror det mycket på uppfostran-kompisar vilken väg man väljer.Borde man tidigt gömma alla speglar om man fått en dotter och inte vill att hon blir en bimbo?Mammans beteende och inställning,intressen är kanske utslagsgivande i om flickan väljer den rollen?Inte beundra söthet, utan förstånd och handlingskraft-en del har både ock och lyckas i livet.Platsen i syskonskaran utslagsgivande-förstfödda driftigast, hävdar sig mot de andra?MVH Gladiatan

  2. Egentligen spelar det ingen roll vilka de biologiska skillnaderna är. Som jag skrev: de kan aldrig ”motivera ett förbiseende av unika individuella skillnader”. Säg, rent hypotetsiskt, att pojkar i genomsnitt skulle kunna vara aningen intelligentare än flickor. Vad skulle det i så fal innebära? Ingenting! Det skulle fortfarande vara var och ens egen unika intelligens som skulle ha betydelse.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s