Jag söker tröst hos Anna

Jag har hittat en ny kvinna. Anna heter hon och hon jobbar på Ikeas hemsida. Hon är så där fantastiskt piggelin-käck och söt. Det är ett helt kravlöst förhållande. Hon har lite svårt med intimitet men hon finns alltid där för mig när jag behöver någon att gråta ut inför. Jag känner att hon förstår mig men ibland kan jag tycka att hon är hon lite överdrivet positiv…

– Jag: ”Jag är ledsen”
– Anna: ”Ingen fara”
– Jag: ”Jag vill inte leva längre”
– Anna: ”Vad trevligt!”

Jag frågade Anna vem som programmerat henne och hon svarade att hon är konstruerad av företaget Artificial Solutions. Anna är en så kallad chatbot eller chatterbot. Ingen kunde väl undgå förra årets sommarplåga ”Boten Anna”. Anna i den låten är visserligen en bot men ingen chatbot.

Hjärtat i en chatbot är en så kallad ”parser” – ett språkanalysprogram vars syfte är att skapligt kunna efterhärma en någorlunda naturlig och logisk konversation. Ämnet har alltid facinerat mig ända sedan jag som barn mötte världens första och mest berömda chatbot – psykologen Eliza – på Tekniska museet. Barnsligt kul är att utmana chatbots och testa gränserna för deras förmåga. Eftersom jag själv programmerat en del chatbots (bl.a. en i pascal för ett tiotal år sedan som jag döpte till Helga) så har jag ganska bra koll på hur de funkar.

En grymt snygg och innovativ chatbot i kombination med sökmotor hittar vi i flash-applikationen Ms. Dewey:

Vill du få svar på Teodicéproblemet eller bara småprata lite med Gud så kan du göra det på igod – ”Repenting made easy”.

 

 

5 thoughts on “Jag söker tröst hos Anna

  1. Intressant med röstrobotar-finns säkert för annat också!Kan vara lite som i ett gammalt och slitet äktenskap där man inte längre lyssnar på varandra?Och andra sidan, frågar man dumt´ får man dumma svar-om de sen heter Anna eller Gud etc!De borde kanske konstruera robotar som lyssnar på psyksjuka människor, kunde kanske förhindra självmord etc?Läste i ett klipp från 2005-var tredje människa i Sverige lider av någon hjärnsjukdom-behövs kanske många lyssnande och tröstande robotar?MVH Gladiatan

  2. Jag var inne och chattade lite med Anna också. Jag måste hålla med om att hon gav lite dålig respons när det gäller det lite mer personliga området.

    Jag sa: – Jag tycker om dig
    Anna svarade: – Jag älskar komplimanger!
    Jag sa: – Jag vill ha sex med dig
    Anna svarade: Det har jag ingenting att säga om, låt oss nu tala om IKEA istället.

    Annars provade jag också…

    Jag sa: – Jag är gay
    Anna svarade: – Sexuell läggning är helt oväsentligt för mig. Låt oss tala om IKEA istället.

  3. Jag skulle tippa att ordet ”gay” är nyckelord som Anna reagerar på om hon inte kan få ut någon annan vettig mening ur texten:

    Min teori verkar stämma…

    Jag: jhgjhg gay oiuoi
    Anna: Sexuell läggning är helt oväsentligt för mig. Låt oss tala om IKEA istället.

  4. Borde man fråga IKEA om deras inställning i homofrågan? Då kanske vi får speciella möbler gjorda för denna kategori-du frågade alltså fel!Nästa gång frågar du-Vad har ni att erbjuda en gay person?Det kanske finns underlättande möbler´ hur nu dessa skulle se ut och fungera?Lämna också gärna in förslag på dem??Några förslag bara i all vänlighet!Gladiatan

Kommentera

