Band som troligen inte kommer att bjudas in till firandet av Kronprinsessans födelsedag

Vi lär nog aldrig få höra…

”… solen skiner här i Borgholm och efter Robert Wells kommer nu direkt från San Diego… Cattle Decapitation med sin låt Projectile Pigvomit…”

Jag har länge gått och trott att jag varit ganska verserad när det gäller musik men när jag läste uppräkningar på wikipedia av olika band under kategorier som death metal och grindcore  (deathgrind, noisegrind, goregrind) så insåg jag ganska snabbt att min musikaliska karta hade stora vita fläckar.

Djup fascination grep mig inför valet av poetiska bandnamn som t.ex. Prostitute Disfigurement, Visceral Bleeding, Dead Infection, Extreme Noise Terror, Seven Minutes of Nausea, Torsofuck, Agoraphobic Nosebleed och Vomit Remnants.

Jag har till exempel aldrig haft förmånen att få stifta bekantskap med det finska deathgrind-bandet To Separate the Flesh from the Bones med musikaliska pärlor som Genital Massacre eller Drowned In Semen.

Aldrig har jag hört Ulf Elfving presentera ens ett enda spår från albumet Rectal Anarchy från 97 med det japanska noisegrind-bandet Gore Beyond Necropsy.

Ej heller hade jag hört den finstämda demon Scrape my Lungs från 94 med det det Denver-baserade bandet Cephalic Carnage.

Är jag helt musikaliskt obildad?

Vad som till en början ser ut som kaotiska uttryck för den mänskliga fantasins märkliga potential avslöjar snart en ganska ordnad estetik som bygger på våld och död, förrutnelse och kroppsvätskor. Det ska vara ”gore” helt enkelt.

En annan sak som utmärker grindcore-genren är det ultrasnabba tempot, den explosiva trummrytmen och de ofta väldigt korta låtarna.

I grindcore-genren hittar vi också den låt som officiellt finns listad som den kortaste som någonsin spelats in – 1,316 sekunder lång. Låten heter You suffer och skrevs av det brittiska birmingham-bandet Napalm Death.

Här kan du se rockvideon

och här live-versionen

”Allways an epic, that one…” avslutar sångaren Mark Greenway.

Om man lyssnar noga så ska man kunna höra sångtexten: ”You suffer – but why?” men jag måste erkänna att jag har lite svårt att urskilja orden.

Kommentera

