Vad håller du på med? Varför uppdaterar du inte din blogg?

Många har klagat över att jag varit dålig på att hålla igång bloggen och tyckt att jag varit lite hemlighetsfull. Svaret är att jag vid sidan om jobbet nu under höstten precis tentat av 30 poäng matte på Universitetet. Visserligen handlar det om kurser jag delvis läst för flera år sen men aldrig tentat av, men det har ändå krävt ganska mycket tid.

Men vad ska det vara bra för? Du har ju redan en examen i religionshistoria och filosofi. Vad är målet?

Jag läser väl mest för att det är kul och utvecklande, men jag har ändå ett mål i bakhuvudet att plocka ihop kurser i matte och filosofi för att lägga ihop till en kombinerad examen i matematik och filosofi som matematiska institutionen erbjuder. Filosofibiten har jag väl i mångt och mycket redan klarat av så det som saknas är då en del mattekurser.

Just nu håller på att undersöka om det finns några bra kurser att hoppa på som startar efter jul (och som går att kombinera med jobbet). En trevlig kurs som jag ser att filosofiska institutionen erbjuder, och som jag tror vore grymt kul, är metalogik där man tar upp Churchs teorem och Gödels ofullständighetssats.

godel_w4501

Ett fascinerande portätt av Gödel. Bildtexten säger: ”A friend of Einsten’s, Gödel, found a hole in the center of mathematics”

Kommentera

