Världens första dator bootas om efter två tusen år

Det handlar om den mystiska antikythera-mekanismen vars exakta syfte och konstruktion förbryllat forskare ända sen den fiskades upp från havets botten år 1902 nära den grekiska ön Antikythera. Man förstod att det rörde sig om någon form av komplicerad kugghjulsmekanism men den var så svårt sammanklumpad av rost att det inte fanns någon möjlighet att separera delarna från varandra.

Med hjälp av olika former av avancerad röntgenteknologi har man emellertid de senaste åren kunnat bilda sig en uppfattning om mekanismens oerhörda komplexitet. 27 fintandade kugghjul i brons var sammankopplade med varandra och med olika visare. Man har kommit fram till att mekanismen fungerade som en avancerad kalender eller ett planetarium som kunde simulera månen rörelse och faser och de kända planeternas rörelser i förhållande till varandra och solen. Mekanismen som dateras till c:a 150 f.v.t kan jämföras med sådana man finner i schweiziska klockor tvåtusen år senare.

Men inte förrän helt nyligen har museiintendent Michael Wright skapat/rekonstruerat en fungerande modell baserat på den senaste forskningen. Här nedan har jag lagt in ett klipp där han demonstrerar mekanismen.

Om antikythera-mekanismen ska kunna klassas som dator ställer jag mig dock tveksam till. Jag har tidigare skrivit om ångmaskinspunken och ”datorer” före sin tid. Jag har jämfört min gamla Odhner-räknare (baserad på en konstruktion från 1870-talet) med processorer av nyare datum och fann slående likheter. Min egen slutsats var att Odhnerräknaren med sina olika register för lagring och bearbetning av tal borde kunna klassas som en ”processor” av 1800-tals modell. Termen dator undvek jag. En av medlemmarna av ”The Antikythera Mechanism Research Project”, fysikprofessor Michael Edmunds, är av samma åsikt som jag. Han föredrar, för antikythera-mekanismen, termen ”räknare” (”calculator”): ”It multiplies, divides and subtracts, but you can’t program it.”

[Läs vidare i en mer djuplodande artikel]

Kommentera

