Jag hälsar på Google

Idag har jag träffat Google.

belgrave_house_01

En flådig entré. Lägg märke till skylten på väggen…

belgrave_house_02

Tydligen har de gradvis expanderat neråt i huset. Våning tre har tillkommit under 2008.

Det var en vänlig och lekfull atmosfär i de stora lokalerna. Inredningen präglades av designade mjuka former i bjärta barnsliga färger.

Samantha gav en inspirerande redogörelse för Google Apps och det digitala molnet (”the cloud”).

– Molnet kommer att ersätta mer och mer av fasta installationer. De digitala tjänsterna kommer att ligga i molnet.

När Samantha visar en stiliserad bild hur detta moln bildar centrum i spridda skurar av figurer och pilar så spelas en scen upp för min inre syn…

Skynet begins to learn, at a geometric rate. It becomes self-aware at 2:14 a.m. eastern time, August 29.

Ett spralligt leende skingrar mina undergångstankar. Samatha ger mig en inblick i utvecklingsprocessen.

”It’s very googly”, säger hon.

Jag redogör för mina idéer och vi diskuterar förbättringar av viktiga funktioner i Google Calendar.

Efter Google tar jag en sväng på den gigantiska BETT-mässan i Kensington Olympia och nu är jag tillbaka på hotellet Harrington Gardens i fashionabla SW7.

Klockan är över midnatt. Rummet är är visserligen lite småkallt men det är väl tilltaget och den, för engelska hotell, obligatoriska lilla te-kokaren väser och pustar.

harrington_hall_01

Grejen längst ner till höger i bilden är min väska som står på en typisk hotellmöbel. Jag undrar om den har nåt bra namn. En slags byrå med mässingsskenor på ovansidan där man kan lägga sin resväska.

harrington_hall_02

Väskan köpte jag faktiskt i går. Samma dag jag reste insåg jag att det vore bra att ha en resväska. Jag hade föresatt mig att köpa en väska som gick lätt att urskilja när man står och stirrar på rullbandet vid bagageutlämningen. En annan sak som präglade mitt köp var minnet av en tidigare väska jag haft vars hela blixtlås pajade vid ett illa valt tillfälle.

Så det blev en aluminiumväska med spänn-lås och fyra hjul. Jag har aldrig haft något liknande och jag är väldigt nöjd. Jag kan dock störa mig lite på att den för tillfället är lite väl glänsande oanvänd. Tullpersonalen på Heathrow tittade misstänksamt på den när jag gled förbi. Jag såg framför mig att de skulle tvinga mig att öppna den och jag skulle försöka förklara för dem varför den innehöll en massa is, en njure och två hjärtan. 

Nu är klockan massor. Jag ser fram emot den överdådiga overkill-frukostbuffén i morgonbitti: olika slags te i kopp eller kanna, kaffe, rostat bröd, 5 olika marmleladsorter, olika hårda ostar, brie, skinka, salami, äggröra, bacon, stekta champinjoner, stekt korv, stekta tomater, chokladmuffins, citronmuffins, donuts, pain chocolate, wienerbröd med sylt, wienerbröd med vaniljkräm, färsk frukt, fruktsallad, apelsinjuice, tropisk juice, tomatjuice, äppeljuice, olika slags müssli, filmjölk, youghurt med eller utan honung, croissanter, olika frallor, grovt bröd, en sagolik apple tart plus två andra liknande tarts…

Kommentera

