Boken är död

Boken har haft en strålande storhetstid men den tiden närmar sig sitt slut. Jag känner mig tacksam över att ha fått lära känna boken, över den tid vi haft tillsammans, men den har nu inte långt kvar. Antagligen kommer den leva kvar som ett slags hemtrevligt blädderinstrument och marknadsföras som en nostalgipryl, men som bärare av information, fakta eller ”kunskap” i någon mening är den död.

Jag har haft det på känn länge men av en slump halkade jag häromdagen in på en hemsida som gjorde mig helt övertygad – visualthesaurus.com – en engelsk synonymordbok i form av en slags organisk mind map.

Jag söker på ett ord och genast materialiseras en dallrande brylépudding av synonymer och associationer. Orden hänger fast vid varandra i töjbara gummisnoddar. Jag kan låta muspekaren sväva över olika betydelser och klickar jag på en ny så  skjuter salvor av nya ord fram som fyrverkerier.

Jag sökte på ordet la-di-da

thinkmap01_450px

Jag klickar på betydelse-pricken ”Affectedly genteel” och får även fram ord som inte direkt är synonyma men med liknande betydelser (streckade linjer). I detta fall pretentious

thinkmap02_450px 

Jag klickar på betydelsepricken för ”pretentious” och den språkliga amöban låter nya tentakler växa fram…

thinkmap03_450px

Jag vet inte vart jag är på väg, tanken svindlar, strövar fritt. Jag klickar på tasteless

thinkmap04_450px

…brassy, tawdry, trashy, tatty, tacky, loud, gimcrack, gaudy, cheap, garish, flashy, flash, meretricious…

Tyvärr får denna tankens flykt ett abrupt slut. Jag får inte fortsätta. Det är en betaltjänst. Om man inte betalar får man bara prova på kortare promenader, fem sökningar. Visserligen kan man gå in, igen och igen men lite av tjusningen går förlorad när man blir avbruten. Coitus interruptus.

Det här är ett interaktivt flöde, ett nätverk av levande associationer. Det är som vår egen hjärna, som vår tanke.

En bok å andra sidan, är mer som ett fotografi, ett fruset ögonblick, måhända sagolikt vackert men statiskt och dött.

PS: Det engelska ordet la-di-da som jag sökte synonymer på har fastnat i skallen ända sedan jag hörde Eric Idle säga det i Monty Python-sketchen The man who is alternately rude and polite

– ‘Oh, thank you’ says the great queen like a la-di-da poofta.

Kommentera

