En helt makalös musikalisk upplevelse

Symfoniorkestern Portsmouth Sinfonia tolkar Richard Strauss Also Sprach Zarathustra

Det är obeskrivligt. Jag saknar ord. Jag kippar efter andan…

En annan musikalisk pärla är tolkningen av samma stycke gjord av Örebros Kommunala Musikskola.

Lyssna och förundras…

En inte oväsentlig del av behållningen är att läsa de hänförda kommentarerna på youtube som folk skrivit…

– A refreshing version!

– God that’s good.

– AJ!!! REN OCH SKÄR SMÄRTA!!!!!!!

– Det här lät ingen vidare…

 – Haha! Detta är så dåligt att hunden gick och gömde sig men jag kan inte sluta spela den! =Þ

– Den skolan måste mina ungar gå på.

Min favoritkommentar är väl ändå kanske denna

– Den är fejk, det finns en orkester som gör dåliga låtar med flit och sen sprider dom på internet

Så härligt naivt. Det är ju ungefär som att kommentera en målning av Picasso och säga att han målar dåliga tavlor med flit: – Vet han inte hur människor ser ut?!

Läser man vidare i kommentarerna verkar det som att det egentligen är Portsmouth Sinfonia som ligger bakom även denna version. Eventuellt kan det röra sig om exakt samma inspelning fast med helt annorlunda ljudkvalitet. Tillskrivningen till Örebros Kommunala Musikskola tycks vara ett misstag (eller snarare tilltag).

Tydligen finns deras inspelningar bara på vinyl. Jag skulle bra gärna vilja äga den här LP:n:

Portsmouth Sinfonia plays the Popular Classics

portsmouthsinfonia_450px

Det var drygt trettio år sedan Portsmouth Sinfonia spelade för ett fullsatt Royal Albert Hall. Det har gått en tid sen dess men jag tror att tiden är mogen för en revival.

Jag citerar från en artikel ur Sunday Telegraph från 2004: (Notera särskilt min rödmarkering)

Listening to it again, one might be forgiven for thinking that Richard Strauss wrote Also Sprach Zarathustra with the Portsmouth Sinfonia in mind. Their interpretation of the William Tell overture is reputed to have changed Leonard Bernstein’s attitude to the piece for ever. By the time of the Albert Hall event, the orchestra’s ranks had swelled to 82 with a number of luminaries among them; Gavin Bryars was in the cellos, along with Michael Nyman (euphonium) and Brian Eno (clarinet). Lampard remembers the atmosphere as electric.

PS: All credd till Jakob, som introducerade mig till såväl Brian Eno för en massa år sedan (”My Life in the bush of Ghosts”) och Portsmouth Sinfonia mer nyligen.

2 thoughts on “En helt makalös musikalisk upplevelse

  1. H

    Jag har mörkat min egen uppfattning lite grand eftersom jag tycker det är viktigt att mötet med musiken sker så förutsättningslöst som möjligt.

    Lyssnar man flera gånger på musiken och dessutom läser om Portsmouth Sinfonia så tror jag att chansen är ganska stor att ens uppfattning förändras, att man gradvis mognar. Alla kommer säkert inte fram till samma slutsats men det spelar ingen roll. Det intressanta, tycker jag, är att man kan lyssna på samma stycke med olika öron.

    Jag får väl erkänna att min första reaktion inför musiken präglades av vansinniga skrattparoxysmer. Jag var helt oförberedd på musiken. Den dramatiska effekten som musikstycket gradvis bygger upp är helt obetalbart komisk. När jag inte trodde att det kunde låta värre så hade jag fel. ”Ren och skär smärta” som någon uttryckte det är ganska träffande. Kort sagt var det något av det roligast jag någonsin hört.

    Men sen när jag lyssnade flera gånger så ändrade jag uppfattning. Nu tycker jag att framförandet är genuint intressant och ”legitimt”. Jag kan fortfarande tycka att det är oerhört komiskt men jag känner också att de skärande dissonanserna rymmer ett konstnärligt djup att utforska. Därför skrev jag också att jag tyckte det var lite naivt när någon kommenterade att ”de gör dåliga låtar med flit”. Jämför gärna med modern bildkonst. Vad som är vackert och gripande, vad som talar till en, vad som kan rymma en mening är inte helt självklart.

Kommentera

