Skrapa bort cvv

aftonbladet_skydda_ditt_kort_450px1

Jag noterade igår med tillfredställelse att Aftonbladet uppmanade folk att skrapa bort CVV-koden (”Card Verification Value”) från baksidan sina kontokort. I maj förra året (2008) skrev jag ett inlägg här på bloggen där jag ondgjorde mig över denna fullkomligt vansinniga idé att ha koden uppskriven på kortet.

Jag noterar också att Aftonbladet uppmärksammar bankernas reserverade inställning. Jag har verkligen svårt att fatta hur bankerna kan framhärda i sin envishet  med att upprätthålla ett så totalt hjärndött system vars enda fördel (som jag kan se) är att de slipper supporta kunder som glömt bort sina koder.

Bankernas huvudargument är verkligen komiskt. De avråder folk att skrapa bort koden därför att kortet då blir ogiltigt. Detta betyder i princip samma sak som: ”Vårt främsta argument för att inte ta bort koden från kortet är att vi inte godkänner att den tas bort.” 

När jag surfar runt lite grand märker jag att fler nyhetskanaler har uppmärksammat detta.

[Här är Svt Rapport]

Fast sen är förstås frågan var man ska förvara koden istället. Enligt aftonbladet skulle visst polisen råda folk att ha den bortskrapade koden uppskriven på en lapp hemma. Det är väl egentligen inte helt idealiskt heller. Det optimala, tycker jag, är använda någon form av starkt lösenordsskyddad krypterad databas som kan ligga på en bärbar dator, en handdator eller en mobiltelefon.

Kommentera

