Kartongdator eller luftdator?

Läste ett litet referat i Metro Teknik om den gröna designtävlingen ”Greener Gadgets Competition” i New York.

Särskilt i fokus i Metros artikel är den så kallade ”Kartongdatorn”. En dator i kartong tänker man, wow!

kartongdator_01

kartongdator_02

Det skulle mycket väl kunna vara en smart idé men jag stör mig på begreppet ”kartongdator” som Metro använder.

Själva datorlådan är i kartong, ja men annars är det väl som vilken dator som helst. Vilken slags låda som datorn ligger i är väl egentligen inte signifikant för själva datorn. Men om den datorn är en kartongdator så tycker jag att nedanstående dator (som jag själv hittat på nätet) lika gärna skulle kunna kallas för en luftdator:

sky_puter2_450px1

Här kan vi verkligen snacka miljövänligt. Datorn har ingen låda alls. Bara luft. En ”luftdator” helt enkelt.

sky_puter_and_desk_450px

Liksom kartongdatorn måste luftdatorn tyvärr vara ihopkopplad med en miljöovänlig skärm och tangentbord för att vara användbar men man kan inte få allt… [källa]

PS: Datorlåda kallas av många för ”chassi” vilket jag tycker är lite underligt. Om man ska nyttja bilanalogier borde man väl snarare kalla datorlådan för ”kaross”.

Kommentera

