Skammen att stanna vid rött ljus

dont_walk

När jag är ute och hojar på stan känner jag ett visst underhållningsvärde i att observera den totala frånvaron av respekt för trafikregler bland cyklister. Cyklister tar sig fram nästan hur som helst. Det har blivit så inarbetat att det nästan kan vara lite pinsamt att stanna vid ett rödljus. Om jag stannar vid rött brukar jag ofta försöka flina lite urskuldande mot mina medcyklister och låtsas att kedjan hoppat av eller nåt. En kanske ännu värre smädelse är det att bli påkommen med att leda cykeln längs trottoaren på en enkelriktad gata. 

Man ska väl inte säga att det är helt laglöst. Det finns en regel som de flesta följer: ”cykla hur du vill, så länge du inte sabbar för någon annan”. Många stannar till vid rödljus vid ett övergångsställe om det är någon fotgängare på väg över men väldigt sällan står cyklister kvar och väntar när det är tomt.

Ibland kan man tycka att lagar och regler är lite väl fyrkantiga och inte anpassade till rådande omständigheter. Ett steg i rätt riktning kanske FP har gått som just nu lagt fram ett förslag att tillåta högersväng vid rött ljus för cyklister.

Kommentera

