Mina grundprinciper

mottot

Citat: Groucho Marx

Strax före avgång på Arlanda hittade jag en bok som blev en av semesterns höjdpunkter: ”Plato and a Platypus Walk into a Bar… – Understanding Philosophy through Jokes”. Citatet ovan av Groucho Marx fanns återgivet på baksidan av boken. Boken åstadkommer det som den utger sig för att göra. Den belyser filosofiska principer genom att återge och analysera ”roliga historier”. Angreppssättet blir, i mina ögon, väldigt lyckat. Jag har länge själv reflekterat över djupa likheter mellan god ”humor” och filosofi. Humor bygger ofta på den oväntade och häpnadsväckande reaktion man kan framkalla hos åhörarna genom att bryta mot förväntade regler. Detsamma gäller ofta god filosofi. Man ifrågasätter saker. Belyser saker ur oväntade och oprövade perspektiv. Både humor och filosofi vänder ofta upp-och-ner på förutfattade meningar och begrepp.

PlatoPlatypus

En sånt ganska typiskt ”skämt” som jag spontant kommer att tänka på (men jag vet inte om det fanns med  i boken) är det här:

Det finns tre slags människor – De som kan räkna och de som inte kan räkna…

2 thoughts on “Mina grundprinciper

  1. Jo,jo, sex tecken på dyskalkyli… =) Den var fin Robert.

    Kul att höra av dig. Jag skriver då och då som små reflektioner och minnesanteckningar. Att det är i form av en blogg innebär att man måste skärpa sig lite och vara lite strukturerad. Det är nyttigt. Sen om nån läser det eller inte, det är en helt annan femma. Det är kul men inte huvudsyftet.

Kommentera

