Magnus Carlsen i blixtschack – sevärt

Jag är ingen schackspelare. Ändå är jag oerhört fascinerad över spelet och dess utövare i den yppersta världseliten.

Det som fångade mitt intresse var när Svt för några år sedan visade en dokumentär – Schackprinsen – om det då 13-åriga norska schackfenomenet Magnus Carlsen. Nu är han 18 år och rankad två i världen. För några dagar sen sopade han banan med större delen av världseliten i världsmästerskapen i blixtschack i Moskva.

Jag sitter bara och gapar när jag tittar på slutminuterna i blixtmatchen då Magnus Carlsen (i vit skjorta) slår den sju år äldre ryssen Alexander Grischuk, nummer 14 i världsrankingen. Man behöver inte vara schackspelare för att ryckas med i den intensiva dramatiken…

Carlsen vann bägge möten (både som svart och vit) mot alla de som slutade topp fem i turneringen:

1. Magnus Carlsen (NOR) 31/42
2. Vishvanatan Anand (IND) 28/42
3. Sergey Karjakin (UKR) 25/42
4. Vladimir Kramnik (RUS) 24.5/42
5. Alexander Grischuk (RUS) 23.5/42

Kommentera

