Vilse i rymden eller på franska bondvischan

Jag blickar ut från det rostiga metallskrovet och ser den gröna planeten sväva ute i tomma rymden.

Utsikten från min rymdfarkost? Nä, bara en bild jag tog för många år sen av en rostig cistern ute på en tågstation ute i ingenstans på franska obygden sju mil söder om Paris. Det vara bara jag som klev av tåget i Bourron-Marlotte. Inte en levande själ syntes till. En kyrkogård för rostiga metallvrak, till hälften övervuxna, omfamnade av naturens giriga gröna armar.

Jag var på väg för att hälsa på min mamma i Grez-sur-Loing. En svensk stiftelse har förvärvat och blåst nytt liv i det gamla anrika Hôtel Chevillon där svenska konstnärer som Carl Larson, Bruno Liljefors och Karl Nordström levde och verkade. Strindberg kom hit också.

När jag och min mamma var där umgicks vi med konstnärsparet Sölve Olsson och Ingegerd Lundahl Olsson.

Sölve hörde att jag pluggade filosofi och vi diskuterade Wittgenstein och Tractatus. Vi pratade konst och arkitektur och ljus. Han lärde mig vad det askgrå ljuset var för något. Jag har för mig att det askgrå ljuset var det svaga ljus man kunde se på månens nattsida. Det var helt enkelt jordsken på månen.

Jag satt modell för en skulptur som Ingegerd höll på med…

Lars Forsell och hans fru Kerstin var där också. Vi samtalade en kväll över några glas vin på restaurangen mitt emot, Bar-Hotel La Terrasse.


Bar-Hotel La Terrasse låg precis rakt över gatan.

Jag tror att det är ganska uppenbart att det är Grez som Strindberg syftar på när han ondgör sig över kvinnans frigörelse i En dåres försvarstal:

Inringad som ett vilt djur, byter jag stridsfält och anländer nästan i misär till en neutral hamn, en artistkoloni i Paris omgivningar… Det sällskap jag möter där består av unga skandinaviska målare, före detta lärlingar i diverse yrken och av högst brokiga och sällsamma föregåenden; och vad värre är av målarinnor, utan fördomar, frigjorda från allt, fanatiska beundrarinnor av den hermafroditiska litteraturen, till den grad att de anse sig som männens jämlikar. (August Strindberg, En dåres försvarstal)

När det gäller inledningsbilden – den rostiga plåtcisternen. Jag vet inte om det är uppenbart, men det som syns i det svart hålet är alltså motsvarande öppning mitt emot där gräset på andra sidan skymtar.

4 thoughts on “Vilse i rymden eller på franska bondvischan

  1. Vilse i rymden.

    Sölve pratade i nattmössan. Det finns inget jordljus på månens nattsida. Varför, kan du få ta reda på själv. Det har lite grann att göra med brist på atmosfär samt rotation. Bara som ett tips… En typisk konstnärsskröna. Jag är själv född i en konstnärsfamilj. En bra story är nästan alltid mycket bättre än sanningen. Nästan allt jag fått höra via dem är persilja…

  2. Ääh jag var lite elak. F-låt.
    Gå in på wikipedia/tidvatten och du får se en rörlig bild på rotationen. Du upptäcker att månen inte roterar kring en stillastående jord. Då kan Du redan mer än de flesta. Kontemplera kring bilden och texten och du ser att jorden aldrig syns på baksidan av månen.
    Bristen på atmosfär betyder att ljuset inte har något medium att sprida sig i så man får ingen gryning, skymning eller något ljus från jorden via atmosfären. Det är svart eller vitt. Beroende på var solen står.
    Det är inte ett dugg poetiskt. Bara pragmatiskt.

  3. Det är egentligen därför jag alltid haft problem med filosofer i allmänhet. De bryr sig sällan om att ta reda på hur saker verkligen förhåller sig.
    De har ju fullt upp med att tänka på hur det skulle kunna vara…!
    Von Wright var befriande fri från sådant. En pessimistisk pragmatiker med faiblesse för verkligheten…

  4. Jo Kristian. Roligt att du tittar in! Jorden syns inte från månens baksida. Nä det klart. Men jag vet inte riktigt om den har nåt med saken att göra. Jag pratade väl om månens nattsida. Och det där med atmosfär… Ska det ha nån betydelse för själva upplysningen av månens yta? Jag får väl erkänna att jag inte gjort några djupare studier i det här men nog borde väl ett hypotetiskt ”jordsken” kunna lysa upp månens nattsida lite grand oavsett om där finns atmosfär eller inte?

Kommentera

