Gotisk skräck

För några veckor sen läste jag en väldigt intressant doktorsavhandling av Mattias Fyhr: ”De mörka labyrinterna – gotiken i litteratur, film, musik och rollspel”

Mattias Fyhr analyserar hur den gotiska litterära genren utvecklats allt från det engelska 1700-talets senare hälft med Horace Wallpole och Ann Radcliff fram till modern tid då även andra kulturyttringar som film, musik och rollspel blivit influerade av det gotiska.

Det gotiska har väl aldrig influerat populärkulturen så mycket som nu. Det är zombies och vampyrer i varannan film känns det som.

På detta tema gör man till och med remakes av klassiska verk som exempelvis Jane Austens Stolthet och fördom.


Den här parodiska romanen har redan några år på nacken (2009)

Precis hemkommen från New York har jag alldeles nyss packat upp mina fynd.

I East Village föll jag för det gotiska uttrycket hos de här förtjusande flickorna: Agatha och Ava.


Agatha och Ava på fönsterbänken.


Ava väntar i hallen i sin rosa regnkappa


Samma som föregående. Lite närmare.

På ett snarlikt estetiskt tema som dessa bilder hittade jag av en slump ett fantastiskt youtube-klipp där ett spanskt TV-team med dold kamera (cámara oculta) genomfört ett psykologiskt skrämselexperiment  i en hotellkoridor.

En liten flicka i sexårsåldern placeras till synes helt ensam mitt i en hotellkorridor. Se hur olika hotellgästerna reagerar när de får se henne…

Det som är så fantastiskt med det här experimentet är ju att det är så subtilt. Det är inga monstermasker eller skelett, inget fejkblod, inga svävande stolar och bord, inga knivar eller motorsågar; inga ylande vargar eller trädgrenar som piskar mot fönsterrutor.

Det är ju bara en liten tjej med sin docka i en hotellkorridor.  Hur kan man bli rädd för en liten tjej?  Vad är det som är hotfullt?

Den sista kvinnan som får syn på henne reagerar ju väldigt starkt. Man kan ju verkligen undra vad hon tänkt göra. Kanske säger de något om det i studion till programinslaget. Möjligen har de intervjuat kvinnan för att få hennes egen förklaring till hennes beteende.  Min egen spanska är inte den bästa så det kan hända att jag missade det.

Är det nån mer än jag som får lite skräckfilmsvibbar a la The Ring av det här?


Loreen. Väldigt gotiskt


Ett blodisande skrik till den här bilden skulle funka.


Kommer hon ut ur TV:n nu?


Och här kör hon sin egen läskiga variant på Exorcistens klassiska spiderwalk

Kommentera

