Wanting Enlightenment is a Big Mistake

Intressant boktitel om den koreanske Zenmästaren Seung Sahn (1927 – 2004)

Den får mig att tänka på Linji Yixuan, grundaren av Rinzai-skolan, som lär ha yttrat:

If you love the sacred and despise the ordinary, you are still bobbing in the sea of delusion…

Because you grasp labels and slogans, you are hindered by those labels and slogans, both those used in ordinary life and those considered sacred. Thus they obstruct your perception of objective truth, and you cannot understand clearly.

När ska vi sluta guppa i det där havet?

 

3 thoughts on “Wanting Enlightenment is a Big Mistake

  1. Intressant, men jobbigt. Det påminner om ett av kraven för att vara en nivå-5-ledare enligt ”From Good to Great”, nämligen att inte själv vilja vara en sådan.

    Eller en av mina favoriter när det gäller maxim för beröm: Om personen som ger dig beröm är sämre än du, betyder inte kommentaren något (personen förstår ju ändå inte). Om personen som ger dig beröm är bättre än du, är det ändå bara en nedlåtande kommentar (personen skull göra det bättre).

  2. Ha! Väldigt intressant Martin. Jag inser att du läser bokens titel och lägger betoningen på ordet ”wanting” så att det ”stora misstaget” ligger i själva viljandet. Jag läser dock inte titeln så. Jag läser den med betoning på ”enlightenment”. Då blir det en lite annan betydelse.

    Det där med att vara lämplig som nivå-5-ledaren är nog något som kan gälla i många andra situationer också. Jag tänker på när man inom socialdemokratin har valt ny partiledare. När journalister har tillfrågat de mest aktuella kandidaterna så har de så gott som alltid förnekat intresse eller rent av varit helt emot.

  3. Där ser man, inte ens en boktitel kan man läsa utan att ens åsikter och förutfattade meningar flyter in. Jag hade inte ens reflekterat över den andra betydelsen. Snubblade idag över ordet ”eisegesis” som jag inte hört tidigare … känner mig träffad =)

Kommentera

