Zoom Lens 28 – 560 mm

Zoomobjektivet på Canon Powershot SX1 är väldigt mångsidigt. Jag stod strax nedanför Ivar Los park på Söder och tog en bild mot Gamla Stan.

Med den kortaste brännvidden 28 mm fick jag ett fint vidvinkelpanorama. Och maximalt inzoomat – med 560 mm:s brännvidd – skymtade jag min dotter som vinkade på balkongen.

Testa gärna att dra i skjutreglaget för att styra graden av inzooming.

Betydligt mer högupplöst (och snyggare) blir det om du förstorar webbläsarfönstret (Ctrl-Plus). Flash-animationen är gjord för 1200 pixlars bredd men denna blogg klarar bara av 774 pixlar.

Eller klicka på [denna länk för att se i originalupplösning].

Jag skapade en stor bild genom att sammanfoga bilder tagna med olika grad av inzoomning. Det blev en skaplig bild på drygt fyrahundra megapixlar, 33 765 pixlar bred. Så stora jpeg-bilder klarar Photoshop inte av att läsa in men som tur är har jag ju lite mer avancerade grejer som Gimp t.ex. Där gick det bättre.


Syftlinjen

Syftlinje (enligt Svensk Uppslagsbok, 1955)

Den räta linje, som tänkes dragen från en observatörs öga till det observerade föremålet och som anger den riktning, i vilken föremålet synes beläget.

Kommentera

