Högskoleprovet – Håll koll på tiden

Jag skrev högskoleprovet 2011. Här är en lite mer detaljerad statistik än vad man ser på den officiella hemsidan. Något som är ganska lustigt är att ett totalt slumpmässigt svarande i genomsnitt bör ge drygt 26 rätta svar. Dem man ser i diagrammet som har 26 eller lägre är alltså sämre än slumpen. Det var 395 personer. Sex rätta svar var det sämsta nån lyckades pricka in. En person fick alla 122 rätt.

Vad jag förstår så räknas alla inlämnade prov in i statistiken, även de som lämnas in helt blanka. Det innebär att det är ganska enkelt att få noll poäng om man nu skulle vilja det.

Jag har även gjort högskoleprovet en gång tidigare – 2010. Då hade jag ingen klocka. Det fanns
heller ingen klocka i provlokalen. Jag insåg då att mitt stora problem är att jag har en tendens att
ta det lite för lungt. Det var till stor del på grund av att jag inte hade koll på tiden som jag missade en
massa frågor på logik (NOG)-delen.

När jag skrev om provet 2011 så hade jag gett mig tusan på att ha bättre koll på tiden så jag köpte en billig
klocka på Clas Ohlson med en vridbar toppring (à la dykarkklocka). Logikdelen består av 22 frågor som
ska klaras av på 50 minuter vilket innebär att man har c:a 2 minuter och 16 sekunder på varje fråga. Jag
insåg att det ideala vore om klockan kunde säga mig om jag låg före eller efter i tidsplanen.

Jag modifierade därför toppringen lite grand så att jag kunde se exakt på vilken av de 22 frågorna jag
borde ligga på vid varje givet ögonblick. Att ringen är vridbar är också viktigt eftersom starttiden för varje delprov från början är hemlig. Minutvisaren på bilden (ovanför) säger att jag precis bör ha börjat på fråga 16.

Skulle man möjligen kunna hävda att det är ett otillåtet hjälpmedel, alltså fusk?

I vilket fall som helst gick det mycket bättre. Jag förbättrade mitt resultat från 108 poäng 2010 till 113 poäng vt 2011 (av max 122). Att jag förberedde mig mer ordentligt gjorde hela skillnaden.

Här är förresten några kända svenskars resultat enligt en artikel i aftonbladet från 2004

Källa: Aftonbladet  (Notera att en del av de korta personbeskrivningarna inte längre är aktuella)

Det som kan vara värt att notera är att många med mig faktiskt förbättrar sina resultat om de gör provet flera gånger.

Kommentera

