Smultronstället – Wild Strawberries

Bibi Andersson, Victor Sjöström

Bibi Andersson och Victor Sjöström i Ingmar Bergmans Smultronstället 1957

Med Ingmar Bergmans självbiografiska Laterna Magica nyligen utläst blev jag i går kväll inspirerad att se om Smultronstället från 1957.

I filmens inledning visas en drömscen då Isak Borg (Victor Sjöström) ser en förarlös begravningsvagn dragen av två svarta hästar. Den svänger runt ett hörn och kommer emot honom.

Smultronstället - Isaks mardröm.01

Smultronstället - Isaks mardröm.02

På väg genom Gamla Stan mot Skeppsbron i morse för att ta tvåans buss blev jag plötsligt stående, liksom hejdad av en ingivelse. Något kändes bekant. Deja vu? Jag tog nedanstående bild.

Svartmangatan-Tyska Stallplan

Det kan inte råda någon tvekan om att det här måste vara stället där Bergman spelade in scenen. Galleri Cupido ligger idag i porten som syns rakt fram.

Smultronstället - Isaks mardröm.Karta

Det måste vara så att begravningsvagnen kör Svartmangatan ner i riktning ner mot Österlånggatan och svänger höger in på Tyska Stallplan.

Wild_Strawberries-Thulin-Sjostrom

Spansk filmannons. Ingrid Thulins subtilt sardoniska leende. Victor Sjöström gör sitt bästa för att med jämnmod uthärda sin svärdotters obarmhärtigt rättframma omdömen. 

Jag är helt tagen av Ingrid Thulins mörka, melodiösa röst. Den förkroppsligar den bergmanska andan i filmen så väl.

Sen måste jag erkänna att jag utan svårighet låter mig hypnotiseras av hennes fotogeniska uppenbarelse också.

Ingrid Thulin

Kommentera

