Efficient recursive maze algorithm

screenshot

I made a recursive bisecting maze algorithm in just eight lines of code. (click on above image to see it in action)

codeshot

The efficiency of the algorithm comes at the cost of a fairly low entropy. It means that the randomness of the maze is limited. A high entropy algorithm could ideally produce a maze where you had to traverse every room in the labyrinth in order to move from the room in the bottom left corner to the room to it’s immediate right. This could never be the case with the above listed bisecting algorithm where internal access between rooms within the same bisection is always guarantied.

Annonser

2 thoughts on “Efficient recursive maze algorithm

  1. Du borde göra det tydligt att övre vänstra hörnet är ingången och undre högra hörnet är utgången eller vice-versa och sen ha en algoritm som animerat löser för snabbast rutten mellan ingång och utgång 😉

    • Bra idé Simon. Det känns som att det finns många tillämpningar. Den enklaste attraktiva spelprincipen jag tycker vore tillämplig vore katt-och-råtta-principen. Du styr din markör för att hitta igenom labyrinten samtidigt som ett slumpstyrt monster jagar efter dig genom labyrinten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s